Mina

Mina

วันอังคารที่ 6 มีนาคม พ.ศ. 2555

Reading Comprehension - Drawing Inferences

Drawing Inferences
การนำไปสู่การอนุมาน (การลงความเห็น)



             การอนุมาน คือการยืนยันเกี่ยวกับสิ่งที่ไม่รู้จากรากฐานของสิ่งที่รู้แล้ว (S. I. Hayakawa)

            การอนุมานคือการเดาโดยใช้หลักฐาน เป็นข้อสรุปของผู้อ่านเกี่ยวกับสิ่งที่ไม่ได้กล่าวถึงบนฐานของสิ่งที่ได้ กล่าวไปแล้ว การอนุมานในขณะที่กำลังอ่าน เหมือนกับการอนุมานในชีวิตประจำวัน ถ้าเพื่อนสนิทกลับมาจากการนัดบอดและมีท่าทางน่าสงสารที่สุด บางทีคุณอาจอนุมานว่าการนัดไม่ประสบความสำเร็จ การอนุมานขณะอ่านต้องการความตั้งใจเหมือนกัน ที่จะหาหลักฐานและนำมาสรุปโดยยังไม่แสดงออกมาเป็นคำพูด ในการอ่านเท่านั้น ที่หลักฐานของการอนุมานมีอยู่ในคำพูดอย่างเดียว โดยไม่มีเหตุการณ์จริง การแสดงออก หรือการแสดงท่าทาง

          ในการนำความหมายจากหน้าหนังสือ ผู้อ่านจำเป็นต้องมีการอนุมาณหลายชนิด ต้องอนุมานแนวคิดหลัก หาความสัมพันธ์ระหว่างประโยคและย่อหน้า เพื่อเชื่อมรายละเอียดที่สนับสนุน จับคู่คำสรรพนามกับสิ่งที่กล่าวมาก่อน (คำที่สรรพนามอ้างถึง) เข้าใจหน้าที่ของการพาดพิงถึง (การอนุมานถึงผู้คนและเหตุการณ์ที่ใช้ในการตัดสินใจ) และนึกถึงเครื่องโสตทัศนูปกรณ์ที่ช่วยให้ความหมายของผู้เขียน (เป็นส่วนหนึ่งในรายการเท่านั้น) ในขณะที่สรุปโดยทั่วไปว่านักเขียนใส่คำทุกคำที่นักอ่านต้องหาความหมาย โดยไม่ออกนอกเรื่อง ผู้อ่านช่วยให้เกิดใจความใหม่เสมอจากการอ่าน สำหรับผู้อ่านที่ไม่ได้อนุมานเพื่อเติมช่องว่างในเนื้อหา มีความเป็นไปได้ที่จะพลาดหรือเข้าใจผิดความหมาย ที่ผู้ประพันธ์หมายถึง

ตัวอย่าง ในการแสดงให้เห็นถึงความสำคัญของการอนุมาน ที่จะสื่อสารระหว่างผู้อ่านและผู้เขียน

“หลังจากอ่านว่า Paris Hilton บอกกับนักสัมภาษณ์ว่าเพลงติดอันดับของเธอ 'Stars Are Blind' มีความเพราะแค่ไหน จนทำให้เธอร้องไห้ได้ ทำให้ฉันคิดถึงคำพูดของ Mark Twain ว่า “คนเป็นสัตว์ชนิดเดียวที่หน้าแดงจากการขวยอาย – หรือจำเป็นต้องทำ”

เพื่อเข้าใจประโยคนี้ ผู้อ่านต้องคำนึงถึงข้ออนุมานที่จำเป็น อย่างน้อย 3 ข้อ

a.ผู้เขียนคิดว่าเพลงนี้ แย่มาก

b.Mark Twain คิดว่ามนุษย์เท่านั้น ที่หน้าแดงด้วยความขวยอาย เพราะว่าเป็นพวกเดียวเท่านั้นที่ทำอะไรไปแล้ว มีความอาย

c.ผู้เขียนเชื่อมโยงระหว่าง Hilton และ Twain เป็นพวกมนุษย์ที่ควรหน้าแดงจากความอาย


     ให้สังเกตุว่าผู้เขียนหวังให้ผู้อ่านอนุมาน สิ่งที่กล่าวมาก่อน สำหรับคำสรรพนาม "her" คือ Paris Hilton การเชื่อมสรรพนามกับสิ่งที่กล่าวมาก่อน เป็นชนิดของการอนุมานที่   พบบ่อย ที่ผู้อ่านต้องพบในพื้นฐานการเชื่อมโยง
สิ่งที่ต้องรู้เกี่ยวกับการอนุมาน

1.มีอนุมานที่ใช้เหตุผลและไม่ใช้เหตุผล การอนุมานที่เหมาะสมกับส่วนที่เหลือของเรื่องและที่ไม่เหมาะสม ให้แน่ใจว่าการอนุมานเหมาะสมกับคำกล่าวของนักเขียนมากกว่าความรู้สึกและความ เห็นของผู้อ่าน ตัวอย่าง เช่น ถ้าผู้เขียนใช้ภาษาที่สละสลวย ในการบรรยายถึงตำแหน่งประธานาธิดีของ Bill Clinton แต่ไม่ได้ให้ความเห็นเกี่ยวกับช่วงเวลาของการทำงาน เราไม่สามารถอนุมานว่าผู้เขียนเป็นนักวิจารณ์ Clinton เพราะว่าตัวเราเองคิดว่า Bill Clinton เป็นประธานาธิบดีที่แย่มาก

2.คิดถึงการอนุมานแนวคิดหลักที่บอกเป็นนัย ในกระบวนการ 2 ขั้นตอน เริ่มจากบางส่วนไปจนตลอดเรื่อง ขั้นตอนแรก ทำความเข้าใจว่าแต่ละประโยคให้แนวคิดอะไร กับความรู้ของเรื่อง ต่อไปถามตัวเองว่า ประโยคไหนเชื่อมกันเป็นกลุ่มเพื่อเสนอแนะ คำตอบสำหรับคำถามที่บอกเป็นนัยเกี่ยวกับแนวคิดหลักของย่อหน้า

3.ถ้ารวบรวมการอนุมานเกี่ยวกับความคิดหลักแล้ว ตรวจสอบว่าการอนุมาน ขัดแย้งกับการกล่าวยืนยันใดในย่อหน้า ถ้ามีต้องอนุมานแบบไม่ใช้เหตุผลกับสิ่งที่ไม่ได้เป็นไปตามข้อมูลที่ได้มา กับการอ่านที่ยาก ต้องค้นหาภาษาหรือถ้อยแถลง ที่นำไปสู่ความคิดหลักที่อนุมาน การอ่านที่เจาะลึก เป็นการตรวจสอบการอ้างอิง และช่วยให้ฝึกการอ่านที่ใช้ความคิด ที่ทำให้มีการจดจำ

4.การส่งต่อ เช่น "consequently – ดังนั้น" "next – ต่อไป" และ "in summary – กล่าวโดยย่อ" ช่วยผู้อ่านเชื่อมระหว่างประโยคและย่อหน้า การส่งต่อเป็นสิ่งที่ผู้เขียนพูดว่า “นี่เป็นการเชื่อมต่อ ที่คุณต้องทำระหว่างสิ่งที่คุณเพิ่งอ่านจบไปกับสิ่งที่กำลังจะมาถึง” อย่างไรก็ตาม การส่งต่อไม่พบบ่อยถึงแม้ผู้อ่านจะชอบ เป็นหน้าที่ของผู้อ่านที่จะหาการเชื่อโยงระหว่างประโยคและย่อหน้า หรืออออีกนัยหนึ่ง เป็นหน้าที่ของผู้อ่านที่จะหาการอนุมานที่ถูกต้อง ถ้าประโยคไม่ได้ขึ้นต้นด้วยการส่งต่อ ให้แน่ใจว่าประโยคที่กำลังอ่านอยู่เชื่อมโยงกับแนวคิดที่มาก่อนหน้านี้

5.ตั้งใจอ่านประโยคแรก เพื่อที่จะพบเงื่อนงำที่ต้องการเพื่อนำไปอนุมานระหว่างประโยคและย่อหน้า

6.ให้ระวังคำอุปมาหรือสำนวน (การแสดงออกที่อยู่ผิดที่สำหรับผู้ที่เรียนภาษา แต่มีความหมายสำหรับผู้ที่เติบโตมาพร้อมกับการได้ยินหรือการอ่านสำนวนเหล่า นี้) เช่น

  • She loved her job; the money was "icing on the cake = a second great thing happens in addition to the first"
        เธอรักงานของเธอ; เงินตราคือ “สิ่งยิ่งใหญ่ครั้งที่สองเกิดขึ้นเพิ่มเติมจากสิ่งแรก"
        คำอุปมาและสำนวน มักจะเสนอแนะความหมายที่ตรงกับข้อความของนักเขียน เช่นถ้าผู้เขียนกล่าวว่า

  • "the shotgun marriage between the unions and management dissolved once the war was over"
        “ลูกกระสุนปืนแต่งงานระหว่างการแก้ปัญหาของการรวมตัวและการจัดการ เมื่อสงครามสิ้นสุดลง”
         อาจอนุมานว่าการรวมตัวและการจัดการทำงานร่วมกัน เพราะว่าถูกบังคับโดยความจำเป็น อย่างไรก็ตามผู้เขียนไม่ได้กล่าวเกี่ยวกับข้างใดข้างหนึ่งที่ถูกบังคับ แต่ใช้          สำนวนแทน โดยหวังว่าผู้อ่านจะอนุมานได้ถูกต้อง

7.หนังสือที่รวมโสตทัศนูปกรณ์ไว้ด้วย แต่ทั้งชื่อเรื่องและบทนำไม่ได้บอกอย่างตรงไปตรงมา เกี่ยวกับความหมายของผู้เขียน ต้องใช้เวลาในการค้นหาความสัมพันธ์ระหว่างตัวหนังสือและสิ่งที่แสดงด้วยภาพ ความสัมพันธ์ของการอนุมานระหว่างคำพูดของผู้เขียนกับโสตทัศนูปกรณ์ จะทำให้มีความเข้าใจทั้งหมดในแต่ละจุด โดยมี 2 วิธีคือ ทางภาษาและการมองเห็น เพื่อฝังข้อมูลที่อยู่ในความทรงจำอันยาวนาน


แบบฝึกหัดที่ 1

ในแต่ละข้อในแบบฝึกหัด บรรยายถึงบุคคลสำคัญ ให้ทำการอนุมาณชื่อบุคลเหล่านั้น

1. A small-town lawyer from Illinois, tall and lanky with an Adam's apple that could have gone down in the Guinness Book of Records had it existed in the nineteenth century. Nevertheless, he changed the face of American history, steering it through a civil war that left both sides bloody. Who knows what more he could have done had an assassin's bullet not cut him down.

บุคคลที่บรรยายไว้ คือ _______________________________

ในการอนุมาณที่ถูกต้อง ข้อมูลที่มีประโยชน์มากกว่าคือ
a. He had a big Adam's apple.
b. He steered the nation through a civil war.

อธิบายคำตอบ:__________________________________


2. Glittering and shaking to the strains of "Proud Mary," this lady ruled the stage in the sixties, but Ike ruled the roost until she walked out the door. It took her almost a decade to get back on top but she still remains one of pop's great divas. Closing in on sixty, she can still belt out rock and roll with singers half her age, and "Simply the Best" just may qualify as her own personal theme song.
บุคคลที่บรรยายไว้ คือ _____________________________


ในการอนุมาณที่ถูกต้อง ข้อมูลที่มีประโยชน์มากกว่าคือ
a. She ruled the stage but Ike ruled the roost.
b. She was a popular singer in the sixties.

อธิบายคำตอบ:__________________________________


แบบฝึกหัดที่ 2
ในแต่ละสถานการณ์ การอนุมานที่ถูกต้องคือ

1. You have just gotten a pit bull puppy from an animal shelter. He's lovable but nervous. If you raise your voice for any reason, he cowers and trembles. If you scold him, he hides. When you got him from the shelter, he had a slight limp and a deep scratch across his nose.

Inference:
__________________________________


2. You are a high school student sitting in class when a substitute teacher walks in and announces that your regular teacher is ill. Everyone in the class including you erupts in applause. The substitute raps his knuckles on the desk for order, but the students ignore him and talk louder.

Inference:__________________________________


แบบฝึกหัดที่ 3

แต่ละข้อคือชื่อเรื่อง ตามด้วยการอธิบายชื่อเรื่องเฉพาะ (Specific Statements ) 6 เรื่อง เลือกการอนุมานที่ถูกต้อง

1. Topic: Shakespeare in nineteenth-century America

Specific Statements:

a. In the early nineteenth century, Shakespeare was the most widely performed playwright in both the North and Southeast.

b. In the first half of the nineteenth century, English and American actors could always earn money by performing Shakespeare in towns both big and small.

c. American audiences were famous for their participation in performances of Shakespeare's plays: They hurled eggs and tomatoes at the villains and cheered and whistled for the heroes.

d. By the end of the nineteenth century, theater owners claimed that most ordinary people couldn't understand Shakespeare, and they were refusing to stage his plays.

e. In the early 1800s, theater goers in big cities could often choose between three different productions of Macbeth or Romeo and Juliet; by the end of the nineteenth century, it was hard to find one production of a Shakespeare play, let alone several.

Inference

a. Early American audiences embraced Shakespeare's plays enthusiastically because they wanted to prove that they were as clever and sophisticated as their former British rulers.

b. The role of Shakespeare in America changed dramatically as the nineteenth century drew to a close.



2. Topic: The medics in World War II
Specific Statements:


a. During training for combat, the medics were often despised because most of them had refused to take up arms.

b. The medics had their own barracks and were separated from combat soldiers, who referred to them as "pill pushers" and laughed at their medical drills.

c. In actual combat, it was often the medics who meant the difference between life and death for soldiers wounded in battle; they were the ones who braved gunfire to carry wounded soldiers to the hospital.

d. In many divisions, soldiers who had lived through combat took up collections in order to provide bonuses for the medics.

e. Interviewing veterans of World War II, author Stephen Ambrose consistently heard from men who believed they owed their lives to some member of the medical core.

Inference


a. The combat experience profoundly changed the way soldiers felt about the medical core.

b. Despite their bravery in the battles of World War II, medics never really received the respect that was due them.

แบบฝึกหัดที่ 4


อ่านแต่ละย่อหน้า เลือกการอนุมานที่รวบรวมความคิดหลัก (main idea) อย่างมีประสิทธิผล

1. When World War II broke out in Europe in 1939, the United States was the only major power without a propaganda agency. More important, despite prodding from England and France, the U.S. had no plans to create one. During World War I, a government-based group known as the Committee for Public Information had successfully stirred up public feeling against German-Americans because America was at war with Germany. As a result, many innocent German-American citizens had been insulted, beaten, even lynched. In addition, a good portion of the American public still believed that the United States had been tricked into entering World War I because of British propaganda. Distrustful of propaganda in general, there was little widespread support for a government agency dispensing it when the second world war broke out.

Inference

a. Because of what had happened during World War I, the American public was suspicious of propaganda and not inclined to support its use when World War II first erupted.

b. Aware of how the German government was using propaganda to spread hate and violence, the American public was reluctant to make use of it at the beginning of World War II.




2. At his death in 1971, trumpeter Louis Armstrong was much loved as a celebrity. Yet as a musician, he no longer commanded wide respect among the general public. To most people, he was the man with the toothy smile who made occasional appearances in television and movies usually singing what had become his signature songs "Hello, Dolly" and "It's a Wonderful World." Jazz enthusiasts, however, had another take on the passing of Louis Armstrong. To them he was the New Orleans-born musician who had, along with Bix Beiderbecke, introduced the solo to jazz. With records like "Struttin' with Some Barbecue," "I'm not Rough," and "Potato Head Blues," Louis became the first great jazz influence. As music critic Terry Teachout has written, Louis Armstrong was "the player other players copied." Still, at his death, few really knew what Louis had accomplished. In his honor, radio and television broadcasts played "Hello Dolly," not "West-End Blues," his 1928 recording that starts off with what may be the most famous horn solo in jazz.

Inference

a. A hero to much of the jazz community, Louis Armstrong was forgotten by the general public at the time he died.

b. At his death, Louis Armstrong was a beloved celebrity whose spectacular achievements had been forgotten by all but devoted jazz fans.


แบบฝึกหัดที่ 5


Directions: Read each paragraph. Then draw an inference that sums up the main idea.

อ่านแต่ละย่อหน้า ใช้การอนุมานที่รวบรวมความคดหลัก (main idea)

1. In the movies, England's King Richard the First—he of the lion heart and Robin Hood fame—is a hero of spotless reputation. In Hollywood's many versions of the Robin Hood story, for example, Robin worships good King Richard and would willingly die for him. History, however, offers a different slant on Richard's supposed goodness. In 1189, the Pope called for yet another crusade to take back the holy land of Jerusalem from Moslem rule. Intent on following the Pope's order, Richard combined forces with King Philip the II of France. Together, they managed to take the town of Acre, a port on what is now Israel's Northwestern coast. Attempting to blackmail the Moslem ruler Saladin into giving up sacred lands, Richard took 2,500 civilians hostage, many of them women and children. When Saladin refused, Richard promptly slaughtered every last one of his hostages.

Inference:__________________________________


2. When Bonnie Parker met Clyde Barrow, she was twenty years old. Although she had been a rebellious child and teenager, she had never broken a law in her life. The worst thing she had done in her mother's opinion was run off and get married to a shiftless womanizer who humiliated and neglected her. When Clyde came along, Bonnie was ripe for the attentions of a man who seemed to think she was both important and attractive. As long as he didn't desert her, Bonnie didn't much care about Clyde's two-year jail sentence. In jail at least, she knew where he was, and she could write him daily letters about how much she loved him. Bonnie, however, got nervous when she heard that Clyde was planning a jailbreak. To bind him more tightly to her, she smuggled him a gun and helped him escape. After he got caught and sent back to prison, Bonnie was even more determined to wait for the man she called her "one true love." Upon his release from jail, Bonnie took Clyde home to meet her folks and announced she was going to Houston, Texas to get a new job. The next time her mother heard from her, Bonnie Parker was sitting in jail and had formally started her career as one half of the most famous bandit duo in history.

Inference:__________________________________



เฉลยแบบฝึกหัด

แบบฝึกหัดที่ 1

1. Abraham Lincoln
Clue: He steered the country through civil war.
Explanation: Lots of people have big Adam’s apples, but America has had only one civil war.

2. Tina Turner
Clue: She ruled the stage but Ike ruled the roost.
Explanation: There were many popular women singers in the sixties but only one was linked to a domineering husband named Ike.

แบบฝึกหัดที่ 2

คำตอบอาจมีหลากหลาย

1. Inference: The puppy may well have been abused by its former owners.

2. Inference: The students are going to take advantage of the substitute teacher.

แบบฝึกหัดที่ 3

1. b; 2. a

แบบฝึกหัดที่ 4

1. a; 2. b

แบบฝึกหัดที่ 5

คำตอบอาจมีหลากหลาย

1. Richard the Lionhearted was not so pure of heart as some movies suggest.

2. Her romantic attachment to Clyde Barrow led Bonnie Parker into a life of crime.




ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น